Begeleiding Maatschappen
Begeleiding van vakgroepen
Samen met George Smits (psycholoog) begeleid ik al enige jaren vakgroepen van artsen of paramedici bij uiteenlopende problemen. Daarbij blijkt dat veel problemen ontstaan vanuit de vaak moeizame onderlinge communicatie tussen zorgprofessionals onderling. Juist op dit terrein hebben wij veel theoretische en praktische kennis. Vast onderdeel van onze begeleiding vormt het onderdeel ‘emotiemanagement’. Eerst leggen we uit wat emoties zijn en wat hun invloed is op communicatie, samenwerken en conflicten. We bespreken waarom emoties vaak niet kloppen met de feiten en hoe je effectief kan omgaan met je eigen en andermans emoties. Daarbij gaan we in op bijvoorbeeld de emotieleer van Frijda, het Harvard Onderhandelingsmodel en Deep Democracy. Met behulp van deze modellen gaan we aan de slag met de knelpunten binnen de vakgroep. Het centrale thema is steeds ‘zorgvuldig op de relatie en duidelijk op de inhoud’. We leren betrokkenen hun emoties te uiten en toch zorgvuldig te zijn met de relatie. Zo wordt enerzijds gewerkt aan het oplossen van knelpunten en anderzijds geoefend met het gebruik van effectieve communicatie.
In de praktijk blijkt dat de onderlinge communicatie meer open en soepel gaat verlopen. Ook krijgen betrokkenen beter inzicht in de eigen rol in de groepsprocessen. Uiteindelijk kunnen de deelnemers makkelijker over hun belangen praten en samen creatief naar oplossingen zoeken.
Soms vinden er tijdens het proces veranderingen plaats in de organisatie. Een vakgroepvoorzitter legt zijn functie neer of men besluit tot een andere, meer effectieve vergadervorm bijvoorbeeld door te werken met subgroepen. Om de theorie ook in de dagelijkse praktijk om te zetten in daden spreken we aan het eind van iedere bijeenkomst af welk leerdoel/verandering iedere betrokkene ter hand neemt in de komende periode. Als voorbeeld noemen wij een recente training voor de AIOS en stafleden neurologie binnen het LUMC met als doel het verbeteren van het leerklimaat en de onderlinge samenwerking.
Het was een leerzame ervaring om met de gemengde groep van AIOS en staf theorie en praktijk van onderstroom en bovenstroom in communicatie door te nemen tijdens de trainingsessie. Erg inzichtelijk en op een leuke en interactieve manier verzorgd door de coaches!
Ron van Oosterhout, aios neurologie LUMC
Baromed
Op basis van onze ervaring ontwikkelden George Smits, Jan Maarten Wieringa en ikzelf de Baromed vragenlijst. De BaroMed scores laten zien hoe het gaat met de invuller zelf, de vakgroep en de organisatie (het ziekenhuis) waarin hij of zij functioneert. We bespreken de (BaroMed) diagnose/analyse met alle artsen en de groep als geheel. Daarna kiezen we samen met de vakgroep de passende medicatie of therapie voor de geconstateerde knelpunten. (zie verder onder BaroMed).
Over onze ervaringen publiceerden wij in onder andere Medisch Contact en het Tijdschrift Conflicthantering. Die artikelen treft u onder de kop publicaties.
Samen met George Smits (psycholoog) begeleid ik al enige jaren vakgroepen van artsen of paramedici bij uiteenlopende problemen. Daarbij blijkt dat veel problemen ontstaan vanuit de vaak moeizame onderlinge communicatie tussen zorgprofessionals onderling. Juist op dit terrein hebben wij veel theoretische en praktische kennis. Vast onderdeel van onze begeleiding vormt het onderdeel ‘emotiemanagement’. Eerst leggen we uit wat emoties zijn en wat hun invloed is op communicatie, samenwerken en conflicten. We bespreken waarom emoties vaak niet kloppen met de feiten en hoe je effectief kan omgaan met je eigen en andermans emoties. Daarbij gaan we in op bijvoorbeeld de emotieleer van Frijda, het Harvard Onderhandelingsmodel en Deep Democracy. Met behulp van deze modellen gaan we aan de slag met de knelpunten binnen de vakgroep. Het centrale thema is steeds ‘zorgvuldig op de relatie en duidelijk op de inhoud’. We leren betrokkenen hun emoties te uiten en toch zorgvuldig te zijn met de relatie. Zo wordt enerzijds gewerkt aan het oplossen van knelpunten en anderzijds geoefend met het gebruik van effectieve communicatie.
In de praktijk blijkt dat de onderlinge communicatie meer open en soepel gaat verlopen. Ook krijgen betrokkenen beter inzicht in de eigen rol in de groepsprocessen. Uiteindelijk kunnen de deelnemers makkelijker over hun belangen praten en samen creatief naar oplossingen zoeken.
Soms vinden er tijdens het proces veranderingen plaats in de organisatie. Een vakgroepvoorzitter legt zijn functie neer of men besluit tot een andere, meer effectieve vergadervorm bijvoorbeeld door te werken met subgroepen. Om de theorie ook in de dagelijkse praktijk om te zetten in daden spreken we aan het eind van iedere bijeenkomst af welk leerdoel/verandering iedere betrokkene ter hand neemt in de komende periode. Als voorbeeld noemen wij een recente training voor de AIOS en stafleden neurologie binnen het LUMC met als doel het verbeteren van het leerklimaat en de onderlinge samenwerking.
Het was een leerzame ervaring om met de gemengde groep van AIOS en staf theorie en praktijk van onderstroom en bovenstroom in communicatie door te nemen tijdens de trainingsessie. Erg inzichtelijk en op een leuke en interactieve manier verzorgd door de coaches!
Ron van Oosterhout, aios neurologie LUMC
Baromed
Op basis van onze ervaring ontwikkelden George Smits, Jan Maarten Wieringa en ikzelf de Baromed vragenlijst. De BaroMed scores laten zien hoe het gaat met de invuller zelf, de vakgroep en de organisatie (het ziekenhuis) waarin hij of zij functioneert. We bespreken de (BaroMed) diagnose/analyse met alle artsen en de groep als geheel. Daarna kiezen we samen met de vakgroep de passende medicatie of therapie voor de geconstateerde knelpunten. (zie verder onder BaroMed).
Over onze ervaringen publiceerden wij in onder andere Medisch Contact en het Tijdschrift Conflicthantering. Die artikelen treft u onder de kop publicaties.